Anti-Greenwashing

Undgå greenwashing - vælg gennemsigtighed

Vi sikre, at jeres budskaber er troværdige og dokumenterede, så I kan kommunikere ansvarligt og styrke jeres omdømme.

Undgå greenwashing i jeres ESG og eksterne kommunikation

Miljøpåstande og “grønne” budskaber er i dag underlagt markedsføringsloven. Det gælder alt fra ESG, CSRD til SoMe markedsføring. Enhver formulering, der vedrører bæredygtighed, miljø eller grønne tiltag, skal være præcis, dokumenteret og ikke vildledende.

Hos Bloomer Concept ApS hjælper vi jer med at undgå greenwashing og sikre, at jeres kommunikation er i overensstemmelse med gældende lovgivning og dokumentationskrav.

Hvad tilbyder vi?

Vi arbejder systematisk med at gennemgå og justere miljørelateret kommunikation i blandt andet:

  • ESG- og CSRD rapporter
  • Hjemmesidetekster og kampagner
  • Sociale medier og nyhedsbreve
  • Markedsføring og brandingmateriale

Vores fokus er at sikre, at alle budskaber stemmer overens med virksomhedens faktiske indsatser og datagrundlag.

Kunde case

En større SMV’er inviterede os til at holde oplæg for deres salgsafdeling og ledelse om greenwashing i forbindelse med ESG-kommunikation og markedsføring.

Fokus var:
Hvad må man egentlig sige – og hvad kan potentielt føre til bøder?

Under oplægget blev det tydeligt for deltagerne, at virksomheden – selv med de bedste intentioner – havde anvendt “grønne” udsagn i deres salgsmateriale, som ikke kunne dokumenteres. Flere af formuleringerne var i strid med markedsføringsloven og kunne have skabt juridiske og omdømmemæssige konsekvenser.

Det blev en øjenåbner for hele organisationen – og samtidig startskuddet til en ny tilgang.

Ledelsen blev klar over, at:

  • Greenwashing sker oftest ubevidst – men straffes som bevidst vildledning
  • Det kan koste op til 4 % af den årlige omsætning
  • Der var behov for hurtig justering af sprog og dokumentation

Anti-greenwashing ydelser

Vi gennemgår jeres ESG-rapport for mulige formuleringer, der kan skabe greenwashing-risiko.

Vi kvalitetssikrer udsagn i markedsføring, slogans og udmeldinger ift. lovgivning og dokumentationskrav.

Vi gennemgår kommunikation på sociale medier, websites og kampagner for skjulte faldgruber.

Vi rådgiver om, hvordan jeres bæredygtighedsindsats kan kommunikeres korrekt – uden at overtræde markedsføringsloven.

Vil I undgå greenwashing?

Kontakt os i dag, og få en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe jer med at undgå greenwashing I jeres kommunikation.